سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

خشکی باغات چهارمحال و بختیاری/ حیات زاینده رود در خطر

حیات زنده ‌رود چهارمحال و بختیاری این شاهرگ حیاتی ایران مرکزی و نگین فیروزه‌ای انتهایی اش" تالاب بین‌المللی گاوخونی" به بهای توسعه نامتناسب با توان بوم شناختی در شهرستانهای کاشان و‌ آران و بیدگل به شدت در حال تهدید است.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح بزرگ آبرسانی به کاشان و‌ آران و بیدگل با احداث "تونل انتقال آب گلاب" از سال 88 آغاز شده و قرار است در آذرماه سال 90 به بهره برداری برسد.

تونل گلاب از محل روستای حجت آباد در پائین دست سد زاینده رود با طول 11.5 کیلومتر و دبی 20 مترمکعب بر ثانیه بدون نصب حتی یک تابلوی مشخصات پروژه در حال احداث است.

اجرای تونل انتقال آب گلاب به منظور آبرسانی به شهرستان کاشان و توابع آن از محل سد تنظیمی زاینده رود بوده که طول آن 10 هزار و 358 متر است.

امورآب استان اصفهان در نقطه صفر مرزی حاشیه زاینده رود اقدام به حفر تونلی با ابعاد 4.4  متر و به طول هشت کیلومتر (که قادر است کلیه آب زایندرود را از حوالی روستای حجت آباد منتقل کند) کرده است که می تواند در سالهای آتی میزان آب زاینده رود را تحت تاثیر قرار دهد.

طی سالهای اخیر مردم استان چهار محال و بختیاری و به خصوص مردم منطقه حاشیه نشین رودخانه زاینده رود با مردم و مسئولان استان اصفهان بر سر کمبود و خشک شدن زاینده رود در اصفهان و انتقال آب از این استان به استان اصفهان و بحثهایی را دارند.
 
در سال جدید نیز طرح انتقال آب از تونل گلاب از پایین دست سد زاینده رود از روستای حجت آباد به کاشان با استان اصفهان دچار مشکل است.
 
دغدغه اصلی مردم استان به خصوص مردم منطقه سامان انحراف رودخانه زاینده رود توسط تونل گلاب به سمت اصفهان است ونگرانی عمده مردم از انحراف رودخانه و کم شدن ارتفاع پمپاژ آب در رودخانه زاینده رود است.
 
مشکلی که مردم استان به آن اعتراض دارند درآینده در صورت اجرا شدن فاز دوم طرح تونل گلاب است که در فرصتهای اندک  مسئولان و مردم استان اصفهان مسیر رودخانه زاینده رود را به سمت اصفهان تغییر دهند.
 
مشکل دیگر پرداخت حقابه به مردم منطقه است که با توجه به قانون انتقال آب در هرکجایی کشور صورت می گیرد.
 
مردم استان چهار محال و بختیاری با ارسال آب شرب به بیشتر نقاط کشور هیچ گونه مشکلی نداشته و ندارند و تنها آب منطقه برای ارسال اب شرب صورت می گیرد اما  استان اصفهان بر کل مسیر رودخانه زاینده رود توجه دارد.
 
رئیس خانه کشاورز استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با اجرای فاز انتقال آب تونل گلاب آب به طور مستقیم از سد تنظیمی برای کاشان واصفهان منتقل می شود که با این کار تغییر مسیر طبیعی رودخانه انجام می گیرد.
 
سید طاهر نوربخش با اشاره به مشخصات فنی تونل گلاب افزود: میزان آب که از این تونل انتقال پیدا می کند خسارت جبران ناپذیری به اکو سیستم زیست محیطی رودخانه وارد و با توجه به طرح توسعه باغات که در استان چهارمحال و بختیاری صورت گرفته موجب از بین رفتن باغات استان خواهد شد.
 
نوربخش با تاکید براینکه استان چهارمحال و بختیاری 10 درصد آب کشور را تامین می کند، بیان داشت: این استان با بحران شدید خشکسالی مواجعه است که در حال حاضر از 840 رشته قنات استان 300 رشته قنات کاملا خشک شده اند.
 
وی اذعان داشت: با توجه به خشک شدن یک سوم قناتهای استان دو سوم دیگر قناتهای استان 30 تا 70 درصد با کاهش آب دهی مواجعه شده اند.

نوربخش با اشاره به اینکه تعدادی از کارشناسان اصفهان نظر به این دارند که آب در این استان به هدر می رود، تاکید کرد: این مورد یک موضوع کذب بوده زیرا که آب در این استان به صورت بهینه و اکثر باغات با روش نوین آبیاری (ابیاری تحت فشار قطره ای) استفاده می شود.
 
وی بیان داشت: خواسته مردم چهارمحال و بختیاری از مقام وزارت نیرو ، تجدید نظر در مطالعات پروژه تونل گلاب است.
 
نوربخش با تاکید بر اینکه پیگیری متعدد در خصوص اعتراض مردم به پروژه توسط اعضای شورای اسلامی بخش و شهر سامان و بن و مجمع نمایندگان استان صورت گرفته و در سفرهای ریاست جمهوری به مراتب اعلام  شده که تا کنون هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.
 
یکی از کشاورزان استان با اشاره به اینکه هفت هکتار از مزارع  خشک شده، افزود: دلیل عمده خشک شدن مزرعه بنده کم آبی و خشکسالی  و ... است.
 
فریدون زمانی با اشاره به اینکه بیشتر مردم این استان درآمد خانوار خود را از طریق کشاورزی و دامپروری به دست می آورند، بیان داشت: تا زمانی که خود مردم  به آب نیاز دارند نباید کسی در مورد آب استان ادعایی داشته باشد این موضع بیانگر این مثل گذشتگان است که آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.
 
یکی دیگر از کشاورزان منطقه سامان با اشاره به اینکه مزرعه یان چی و گاوزر چر سامان به مساحت 400 هکتار به مدت 12 سال به دنبال اخذ مجوز آب هستند که تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
 
دهقان با بیان اینکه هم اکنون تمامی چشمه ها، قناتها در حال خشک شدن هستند، بیان داشت: متاسفانه امور آب استان تا کنون هیچ اقدامی برای آبرسانی این مزارع انجام نداده است.
 
فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی گفت: بیکاری فارغ التحصیلان کشاورزی به علت نبود آب وندادن طرح های کشاورزی به خاطر ممنوعیت مجوز چاه در دشتهای این استان بسیار زیاد است.
 
سید محمد رضا موسوی با اشاره به اینکه هم اکنون واحد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی وجود ندارد، تصریح کرد: فارغ التحصیلان کشاورزی مجبور هستند به دنبال طرح های کشاورزی از قبیل دامپروری، گلخانه و ... بروند.
 
وی گفت: هم اکنون به خاطر خشکسالی مجوز چاه آب در این استان دیگر داده نمی شود و به تبع آن طرح کشاورزی هم داده نمی شود موجب سردرگمی کارشناسان کشاورزی شده است.
 
وی افزود: هم اکنون عدم اشتغال و نبود راهی برای اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی موجب افسرده شدن و مشکلات بسیار از قبیل خشونت در خانواده ها شده است.
 
وی افزود: هم اکنون فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در این استان در حال افزایش هستند و بسیاری از آنان خانه نشین شده اند و در رشته های غیر مرتبط با درآمد کم اجبارا مشغول به کار شده اند.
 
وی بیان داشت: مسئولان باید آب را برای احداث طرح های کشاورزی فارغ التحصیلان تهیه و اشتغال این قشر جامعه را تضمین کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد