سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

زنده باد زاینده رود

خدا نکند آفتاب تیرگون تابستانی، این روزها تیغ بکشد برروی چون ماه زاینده رود که در طرفه العینی دچار رودمرگی فصلی خواهد شد.


پیرمردهای زاینده رودی با یک تاریخ پر از پشتوانه سروده های سامانی، آمده بودند با شلالی از اشک های دم چشمی، که مبادا زاینده رود، همان رود همیشه زنده تاریخ، به ناگهانی بی سبب، رخ بگرداند. 

دست های پیرمردهای زاینده رودی از بس که پای بادامستان ها چکیده است، جوانه زنده اند و این یعنی، آنها با دست های پر از جوانه آمده بودند تا از هرگز زاینده رودشان، رودی منحرف نباشد. 

'گلاب' غول بیرون آمده از چراغ جادو است برای آنها و انحراف زاینده رود از سامان به منزله خط خوردن جوانه های دست پیرمردهای زاینده رودی است که یک عمر برای زاینده رود پدری کرده اند. 

زمزمه انحراف زاینده رود از دهانه ' گلاب ' بی شک، سرشک درختان سامان را سرزیر کرده است و انگار درخت های ایستاده بر شیب شیراز کوه، با دستانی روبه مردم، تمنای دلتنگی زنده رود را در آینده تاریخ خویش مطالبه می کنند. 

پیرمردهای زاینده رودی همیشه سخاوتمندانه زنده رود را روانه' صفاهان سرزمین ایران ' کرده اند تا به واسطه عروس رودهای ایران، ' سپاهان شهر ' نیز جغرافیایی آراسته بر خود داشته باشد. 

زاینده‌رود مهم‌ترین رود مرکزی ایران است، که از بلندای دو هزار متری زردکوه کوهرنگ به دشت سامان می زند و سامان را ' زاینده شهر ' کرده است. 

لقب زاینده‌ بر این رود به دلیل سختی زمین در بستر سرزمینی رودخانه است که این شیب سنگی موجب روانی آب و زایش گری آن در طول تاریخ شده است. 

در دیرینه منبع تاریخ آب ایران در کتاب 'صورت الارض ' بیان می شود که رودخانه زاینده هیچ گاه دچار خشکی نشده و این رودخانه به همین دلیل لقب زنده رودی را در شناسنامه خود دارد و به فاصله پرتاب یک تیر از شست زره، آب رودخانه زاینده‌رود همیشه رونده بوده است. 

در منبع تاریخی' احسن التقاسیم فی معرفت الاقالیم' نیز زاینده رود را تنها رودی دانسته که منطقه 'خوره ' را همیشه سیراب می کرده است. 

یاقوت حموی در تاریخ خویش می نگارد که ' مدینه اصفهان یا جی شهرستانی معروف است و آن بر کنار زند‌رود قرار گرفته است'. 

اما زاینده رود به دلیل بارش های کم در چهارمحال وبختیاری اینک در آستانه مبدل شدن یک رودخانه فصلی قرار گرفته و چهارمحال و بختیاری از لحاظ بارش تا یکم تیرماه همین امسال ، رتبه بیست و ششم کشور را داشته است و این یعنی حال و روز زاینده رود این روزها در تب تابستانی است. 

این روزها آب سد زاینده رود 618میلیون مترمکعب ثبت شده که در مقایسه با زمان مشابه پارسال یک درصد کمتر است. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، در حال حاضر 42 درصد از حجم سد مخزنی زاینده رود از آب پر شده است. 

آب ورودی به مخزن سد زاینده رود در استان اصفهان از ابتدای سال آبی جاری (مهر) تاکنون 274 میلیون مترمکعب در مقایسه با دوره زمانی سال آبی گذشته کاهش یافته و به 796 میلیون مترمکعب رسیده است. 

اما در سوی دیگر ، با فراگیر شدن زمزمه حفر تونل گلاب برای انحراف آب زاینده رود،نگرانی مردم چهارمحال و بختیاری تیز فراگیر شده و آنها انحراف این رود از منطقه حجت آباد به سمت گلاب کاشان را پایان حیات رودخانه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری عنوان کرده اند. 

مردم معتقدند که حفر تونل گلاب در 50 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری برای انتقال آب زاینده رود به بخشی از استان اصفهان درحال انجام است و حفر این تونل خطری بس خطرناک برای استان چهارمحال وبختیاری است. 

براساس اظهار نطر آنها، طرح بزرگ آبرسانی به کاشان و‌ آران و بیدگل با احداث تونل انتقال آب گلاب از سال 1388 آغاز شده و این تونل از محل روستای حجت آباد در پایین دست سد زاینده رود به طول 5.11 کیلومتر و دبی 20 مترمکعب بر ثانیه در حال احداث است.

به گزارش ایرنا،در همین خصوص نیز در روزهای اخیر مردم چهارمحال وبختیاری در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور آب خواستار تجدید نظر در باره احداث این تونل انحرافی شدند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد شنبه 22 مرداد 1390 ساعت 19:50 http://www.majzoobali.blogfa.com

سلام وخسته نباشی خدمت شما


تنها راه مقابله با اینکار تهدید لوله های گاز و نفته اصفهانه

همین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد