سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

پل تاریخی هوره در میان زباله ها پنهان شده است

زیبایی پل تاریخی هفت دهنه ای هوره هم اکنون در انبوه زباله مسافران کمرنگ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پل تاریخی هوره یکی از کم نظیرترین ابنیه های تاریخی عهد صفوی در چهارمحال و بختیاری است.

این پل که در مجاورت روستای هوره روی رودخانه زاینده رود بسته شده، دو روستای هوره و سوادجان در بخش سامان را به هم متصل می کند.
 
پل هوره در عهد صفوی با هفت دهنه با سبک معماری سنتی و با مصالح سنگ تراش و سیمان ساخته شده است.
 
طول پل 63 متر، ارتفاع آن هشت متر و عرض آن شش متر است. این بنا به لحاظ قرار گرفتن روی رودخانه خروشان زاینده رود و وجود درختهای سر به فلک کشیده به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان تبدیل شده است.
 
هم اکنون زباله های فراوان در کنار پل هوره  و حاشیه رودخانه مشاهده می شود که موجب شده این منطقه زیبایی خود را از دست بدهد.
 
عدم وجود سطل زباله در این منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زباله های خود را در کنار درختان پنهان و یا زباله های خود را در رودخانه زاینده رود رها کنند و موجب آلودگی آب شوند.
 
زباله که سوغات مسافرانی است که برای دیدن این منطقه آمده اند توسط باد در باغات، حاشیه پل و زیر گذر پل پراکنده شده و چهره زشتی را در این منطقه زیبا به وجود آورده است.
 
همچنین شاخه درختان که در تعدادی از دهانه پل قرار گرفته اند و زباله ها نیز در لابه لای این شاخه قرار گرفته وچهره زیبای این پل را کمرنگ کرده است.
                       
دهیار روستای هوره در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات دهیار وشورای روستای هوره دراین خصوص اظهار داشت: این دهیاری به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رابطه با روشنایی، بهداشت وقراردادن سطل زباله در کنار پل توسط نامه مکاتبات فراونی انجام داده است.
 
علی اصغر درخشان عنوان کرد: متاسفانه اداره مربوطه هیچگونه اقدامی دراین مورد کار مثبتی انجام نداده است.
 
وی بیان داشت: متاسفانه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان اعتباری برای این موضوع تا به حال قرار نداده وبه درخواست این دهیاری مبنی بر قراردادن روشنایی از پل هوره تا نزدیکی روستای سوادجان که منظره واقعا زیبا وبکری دارد اقدام نکرده است.
  
وی با بیان اینکه در سال جاری افزون بر 500 هزار گردشگر از این منطقه بازدید کردند، عنوان کرد: پوشش این منطقه در راستای جمع آوری زباله به دلیل اینکه این منطقه خارج از محدوده روستاست به عهده دهیاری نیست.

یکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پل هوره یکی اززیباترین مناظری بود که درسفرم باخانواده داشتم ولی حیف که رسیدگی چندانی به این آثار تاریخی نشده وزباله ها چهره این منطقه را مخدوش کرده اند.

وی بیان داشت: کمبود امکانات رفاهی درپل هوره باعث شده که مسافران زمان زیادی را در این منطقه نباشند.

وی تصریح نمود: در کنار چنین پلی که سالانه هزاران گردشگر را به خود اختصاص داده وجود سرویس بهداشتی وروشنایی ضرورت دارد.

یکی از مسافران دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه  تا چه میزان صدا و سیما و مسئولان فرهنگی در رابطه با حفظ و نگهداری از طبیعت اطلاع رسانی را انجام داده اند، بیان داشت: نریختن زباله در این منطقه نیاز به فرهنگ سازی از سوی ارگانهای دولتی دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد