سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

دخل و تصرفات بدون کارشناسی موجب تهدید پل تاریخی زمانخان شده است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: دخل و تصرفات بدون کارشناسی و افزایش دبی آب موجبات تهدید پایه ها و فونداسیون پل تاریخی زمانخان شده است.

مسعودعلویان صدر در گفتگو با خبر نگار مهر با اشاره به اینکه  دو عامل در ارتباط با تهدید تخریب پل تاریخی زمانخان موثر بوده است، اظهار داشت: یکی از این عوامل تغییر رژیم آبی رودخانه و افزایش دبی آب در چند روز اخیر و خشکسالیهای چند سال اخیر که موجب هوازدگی در پایه های پل شده و دیگر موضوع دخل و تصرفات بدون کارشناسی ساختمانی در حریم پل بوده است.

وی بیان داشت: در پی اقدامات عمرانی لرزه های شدید به پایه های پل وارد شده و در حال حاضر دستور توقف عملیات عمرانی در این مکان صادر شده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه پل تاریخی زمانخان سامان در خظر تخریب قرار دارد  یاد آور شد: یک تیم کارشناسی در حوزه های هیدرولوژی، ژئوتکنیک، لندسکیپ ، منظر و ... برای بررسی کارشناسی تخریب پل در حال انجام پژوهش و تحقیق هستند.

پل تاریخی زمانخان سامان

علویان صدر با بیان اینکه آسیب دیدیگی خود پل با تهدید جدی روبرو نیست، عنوان کرد: باید تدابیر و برنامه ریزیهای بیشتری در راستای حفظ این پل تاریخی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه قدمت این پل تاریخی به دوران صفوی می رسد، اذعان داشت: باید این بنای تاریخی با حمایت تمامی ارگانهای دولتی حفظ و نگهداری شود.

علویان صدر با اشاره به اینکه برای حفظ و نگهداری و مرمت بقاع متبرکه و مقدس اعتباری بالغ بر 160 میلیارد تومان در سال جاری در نظر گرفته شده است، بیان داشت: تا پایان دولت دهم انقلابی در احیا و حفاظت از بقاع متبرکه و مقدس در کشور به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 85 میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی و موزه ها اختصاص داده شده است، بیان داشت: از این میزان دو میلیارد تومان برای احیا و تعمیرات بناهای تاریخی استان چهار محال و بختیاری در نظر گرفته شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام همشهری...
وبلاگ پرمحتوایی داری خوشحالم که در شهر ما هم وبلاگ نویسان فعالی چون شما وجود دارند...
پستهایتان پرمحتوا و مفید هستند...
اگر با تبادل لینک موافقی من رو با عنوان"قناری های من"لینک کن و خبرم کن و بگو که با چه عنوانی شمارو لینک کنم.

زمانخان چهارشنبه 9 آذر 1390 ساعت 13:23

با تشکر ویژه از بخشدار متخصص ما که تخریب پل زمانخان را تکذیب فرمودند.
از نظر ایشان باید کل پل نابود شود تا اتفاقی رخ دهد!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد