سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

سنگری:اشعاری به زیبایی ابیات عمان سامانی در کل تاریخ شیعه نداریم

محمدرضا سنگری گفت: در کل تاریخ شاعر شیعی ابیاتی به زیبایی عمان سامانی وجود ندارد تحلیل عارفانه شگفت‌انگیز زیبای در اشعار ارائه می‌شود.

خبرگزاری فارس: سنگری: اشعاری به زیبایی ابیات عمان سامانی در کل تاریخ شیعه نداریم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کنگره ملی شعر و اندیشه عمان سامانی شامگاه روز گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

براساس این گزارش در این برنامه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهاجدی، حجت‌الاسلام محمدجواد زمانی، محمدرضا سنگری و جمعی از شاعران و ادیبان حضور داشتند.

در این مراسم محمدرضا سنگری اینگونه سخن را آغاز کرد که سلام و صلوات الهی تقدیم به مصباح هدایت که در گذار از همه تاریکی‌ها باید او را یافت، سلام بر سفینة‌النجات که عبور از کاستی، بحران‌ها و بازدارنده‌ها بدون او ممکن نیست و سلام بر همه آنان که ناشران این فرهنگ و آشناکنندگان نسل‌ها با فرهنگ بی‌بدیل عاشورا هستند.

سنگری‌های ضمن اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل عاشورا و بیان چند ویژگی این مهم افزود: ظرفیت، فضا، گستره، ژرفا، پویایی، مانایی، زیبایی همگی از ویژگی‌های 7 گانه کربلا هستند.

به گفته وی، در طول تاریخ هیچ استعداد نبوده که هرگاه به ایستگاه کربلا رسیده باشد بتواند به راحتی از آن عبور کند؛ در طول تاریخ نگاه به مسئله عاشورا و کربلا با زاویه‌های گوناگون اتفاق افتاده است، شعر عاشورایی پس از عاشورا متولد نشد چرا که پیش از عاشورا متولد شده بود، از این‌رو اشعاری در سوگ حضرت اباعبدالله از امیرالمؤمنین موجود است یعنی کربلا از آغاز مشخص بود، حتی خود امام حسین (ع) برای خود مرثیه دارد و یاران امام حسین(ع) نیز برای او در خود کربلا مرثیه‌هایی دارند.

این شاعر بیان کرد: شعر عاشورایی پیش از عاشورا متولد شد، شعر عاشورایی «در» عاشورا «با» عاشورا و «از» عاشوراست، که اشعار عمان سامانی شعر عاشورایی «از» عاشوراست.

وی افزود: نخستین نگاه‌ها به منظومه عاشورا در شعر فارسی نگاه شفاعتی به کربلاست که این مهم تا عصر سعدی هم امتداد می‌یابد؛ در امتداد این شعر شفاعتی سوگ و نگاه مرثیه و سوگ به کربلا متولد می‌شوند که حجم بسیاری از این اشعار موجود است چرا که نگاه شاعران ما نیز اینگونه بوده این مهم محملی برای رسیدن حادثه عظیم کربلا به روزگار ماست.

سنگری ادامه داد: نگاه دیگری هم وجود داشت که اگر قرار باشد نامی بر آن بگذاریم نگاه جبری باید بگوییم، حتی در کار محتشم کاشانی این مهم دیده می‌شود.

وی به نگاه تعلیمی اشاره و افزود: نگاه تعلیمی و بهره‌گیری عبرتی متأسفانه در طول تاریخ ما کم بوده و نمونه‌های درخشان آن را تنها در روزگار خود می‌بینیم اما باید بگویم 9 دیدگاه و نگاه وجود دارد که زیباترین آنها نگاه عارفانه است که از دوره مولانا با شعر کجایید ای شهیدان خدایی آغاز می‌شود و اوج این مهم در یک دوره تاریخی و در ابیات چهار شاعر دیده می‌شود که سروش اصفهانی در این مسیر «روضة‌الاسرار» را می‌نویسد.

سنگری در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه‌های عارفانه فضاهای تازه خلق می‌کند، اما استنادهای تاریخی نیست، پس از روضة‌الاسرار، «آتشکده» نیّر تبریزی اثر دیگر مهم است که امیدوارم روزی نشستی درباره این نویسنده و شاعر برگزار شود؛ اثر دیگر «ذبدة‌الاسرار» صفی‌علی‌شاه است، اما این میان به «گنجینة‌الاسرار» عمان سامانی می‌رسیم.

این شاعر در ادامه عنوان کرد: در کل تاریخ شاعر شیعی ابیاتی به زیبایی عمان سامانی وجود ندارد تحلیل عارفانه شگفت‌انگیز زیبای در اشعار ارائه می‌شود.

این شاعر ادامه داد:‌ به ندرت شاعران آیینی در روزگار ما وجود دارند که در جریان و سیلان شعرشان اثری از عمان سامانی نباشد و من بر این باورم که عمان نظر کرده بوده و اگر در کربلا بود از یاران اباعبدالله بود.

وی در خاتمه اینگونه سخن گفت که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم که فرمودند تردید نکنید اگر امام زمان ظهور کند بیشترین یارانش از جبهه فرهنگی انتخاب می‌شوند و ما امروز به تقویت این جبهه نیازمندیم که افرادی چون عمان از سرمایه‌های این جبهه هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد