سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

مجاهدی، سنگری، سازگار، شاهرخی و نواده عمان سامانی تجلیل شدند

در کنگره ملی شعر و اندیشه عمان سامانی همراه با رونمایی از چند کتاب، فریدون حداد سامانی از نوادگان عمان سامانی، محمد علی مجاهدی، محمدرضا سنگری، غلامرضا سازگار، محمود شاهرخی، شکوفه سامانی، عبدالله کبیری تقدیر شد.

خبرگزاری فارس: مجاهدی، سنگری، سازگار، شاهرخی و نواده عمان سامانی تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کنگره ملی شعر و اندیشه عمان سامانی شامگاه روز گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

براساس این گزارش در این برنامه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مجاهدی، حجت‌الاسلام محمدجواد زمانی، محمدرضا سنگری، محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی و جمعی از شاعران و ادیبان حضور داشتند.

* وزارت ارشاد برای برپایی کنگره ملی شعر امام هادی (ع) در دهم آبان ماه امسال، همزمان با ولادت این امام همام اعلام آمادگی کرد.

* وزیر ارشاد ضمن تقبیح اهانت یک فرد به امام هادی(ع) در روزهای اخیر گفت: ما در وزارت ارشاد آمادگی این کار را داریم تا کنگره ملی شعر امام هادی (ع) را در 10 آبان امسال همزمان با سالروز ولادت ایشان برگزار کنیم.

حسینی افزود: با توجه به لزوم برپایی چنین کنگره‌ای در سطح نام امام هادی (ع) این کار نیاز به هماهنگی و همکاری بسیاری از مراکز و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی دارد و در صورت همکاری آنها، وزارت ارشاد هر گونه اقدامی را که در این زمینه لازم باشد، انجام خواهد داد.

* در این مراسم «شناختنامه عمان سامانی» به همراه مقالات متعددی از استادان ادبیات فارسی، ارائه شد. علاوه بر این مجموعه «گنجینةالاسرار» که از شاهکارهای ادبی عمان سامانی به شمار می‌رود با حواشی محمدعلی مجاهدی در اختیار حاضران قرار داده شد.

* پیش از این عنوان شده بود کنگره شعر عمان سامانی با حضور شهردار تهران برگزار خواهد شد اما قالیباف در این مراسم غایب و یازی حاضر بود.

* از مجموعه اشعار در مدح عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) که از سوی جمعی از شاعران کشور با عنوان «پلک صبوری» گردآوری شده بود با حضور ایازی، حجت الاسلام زمانی و پیرهادی و سراج رونمایی شد .

* در ادامه فیلم مستندی درباره زندگی عمان سامانی برای حاضران پخش شد.

* در این مراسم همچنین از فریدون حداد سامانی از نوادگان عمان سامانی، محمد علی مجاهدی، محمدرضا سنگری، غلامرضا سازگار، محمود شاهرحی(جذبه)، شکوفه سامانی، عبدالله کبیری تقدیر شد.

* شورای اسلامی شهر سامان و شهردار شهر سامان از برگزارکنندگان همایش قدردانی کردند.

* سلطانی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت ابیاتی را در مدح حضرت علی اضغر علیه السلام از اشعار عمان سامانی برای حاضران خواند که حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد تحت تاثیر قرار گرفته و سوگواری کردند.

* در اختتامیه کنگره ملی شعر و اندیشه عمان سامانی محسن پیرهادی فرمانده مرکز مقاومت بسیج شهرداری تهران ضمن خیر مقدم اظهار داشت: شاید یکی از اتفاقات خوب همزمانی این کنگره با فصل نیایش رجب باشد که انشاالله فرشته داعی که هر روز به مؤمنین رجوع کرده و معونه را بسوی خدا می‌برد این همایش هم معونه امروز ما باشد.

وی افزود: یکی از اتفاقات اثرگذار تبادل فرهنگی است؛ امروز متوجه شدم 50 نفر از شهر سامان چهارمحال و بختیاری به این همایش آمده‌اند که جای تشکر دارد.

پیرهادی در پایان ابراز امیدواری کرد این مراسم توشه خوبی برای سفری که در پیش داریم باشد.

* در این مراسم کلیپ مرکز مقاومت بسیج با مضمون عمان سامانی مولانای شعر آئینی برای حاضران پخش شد.

* غلامرضا سازگار در این برنامه از مثنوی 800 بیتی، ابیاتی را انتخاب و خواند.

* محمد علی مجاهدی که منظومه مانای عاشورایی گنجینه الاسرار نورالدین عمان سامانی به کوشش او گرد آمده ابیاتی را درباره علمدار کربلا قرائت کرد.

* این مراسم معنوی با مداحی حاج محمود کریمی ادامه یافت؛ کریمی پس از ایازی که خبر از برگزاری مراسم نقد کتاب در ایوان شمس را داده بود پشت تریبون قرار گرفت و اینگونه سخن آغاز کرد که، معمولا آمارهای زیاد برای برپایی نشست‌ها عنوان می‌شود، اما اینگونه نیست و تنها در ایوان شمس یک کتاب آئینی نقد شده که اثر برقعی بوده است، باقی آثار ترانه هستند.

* او در ادامه بر حسب زمان سه قطعه را برای حاضران خواند و به مداحی پرداخت.

* حال و هوای عجیب این مراسم که با شعرخوانی و مداحی‌ها همراه بود حاضران را دقایقی به سوگ حضرت اباعبدالله و وداع او با حضرت زینب سلام الله علیها نشاند، تا فضای کنگره شعر عمان عثمانی به مانند اشعار این شاعر عاشورایی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد