سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

حسینی: عمان سامانی شاعری تمام عیار و ولایی بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عمان سامانی شاعری تمام عیار و ولایی بود.

خبرگزاری فارس: حسینی: عمان سامانی شاعری تمام عیار و ولایی بود

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کنگره ملی شعر و اندیشه عمان سامانی شامگاه روز گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

براساس این گزارش در این برنامه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مجاهدی، حجت‌الاسلام محمدجواد زمانی، محمدرضا سنگری و جمعی از شاعران و ادیبان کشور حضور داشتند.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تشکر از بسیج شهرداری برای برگزاری این مراسم اظهار داشت: بدون تمسک به اهل بیت و اشاره به آن بزرگواران نمی‌توان بحث را آغاز کرد.

وی در ادامه با قرائت آیه‌ای عنوان کرد: اگر فردی در مسیر درست استقامت ورزد، خدا آب گوارایی به او خواهند نوشانید.

حسینی ابراز داشت: شاعران آئینی و ولایی قطعاً به آیات و سوره‌هایی چون هل اتی، کوثر، تطهیر، آیه مباهله و... توجه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قرائت آیه قل کفی بالله شهیداً عنوان کرد: با این مقدمه کوتاه وارد موضوع ماه رجب و بحث این همایش خواهم شد، این ایام یعنی ماه رجب متعلق به ائمه است یک نکته اضافه می‌کنم و آن این که این روزها شاهد تحرکات و جسارت‌هایی هستیم که در غرب نسبت به امامان ما صورت می‌گیرد تمام این موارد نشان می‌دهد ما باید بیش از گذشته در معرفی امامان تلاش داشته باشیم، اهانت این ایام  نویسندگان و شاعران و هنرمندان را ترغیب و دست به قلم می‌کند تا در بزرگی اهل بیت (ع) و در تبیین کلام نورانی آن بزرگان آثاری خلق کنند.

حسینی با ارائه پیشنهادی برای برگزاری کنگره شعر امام هادی (ع) تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم دهم آبان مصادف با 15 ذی‌الحجه ولات امام هادی (ع) شاهد برگزاری کنگره شعر امام هادی باشیم تا بیشتر در معرفی این حضرت تلاش کرده باشیم. البته در ادامه باید درباره ائمه مدفون در بقیع و سامرا گام‌های دیگری در راستای برگزاری این گونه کنگره‌ها برداشته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه چند سال قبل شاهد بودیم که حرم حضرت هادی مورد تعرض قرار گرفت و امروز شاهد اهانت به حریم ایشان هستیم، اضافه کرد: برای مقابله با اینگونه اهانت‌ها باید معرفی امامان را بیش از گذشته در برنامه‌ها داشته باشیم.

حسینی ضمن اشاره به شخصیت عمان سامانی افزود: عمان سامانی تاج الشعرا در نیمه دوم قرن سیزدهم زندگی می‌کرد، عمان شاعر تمام عیار ولایی بود که از اشعار و کتاب‌هایش (گنحینة‌الاسرار) این مهم مشاهده می‌شود که وی عاشقانه در مسیر ولایت گام برداشته بود.

به گفته حسینی، عمان آثار دیگری چون معراج‌نامه و... داشته، اما آنچه همواره به عنوان شاهکار عمانی سامانی یاد می‌شود کتاب گنجینة الاسرار اوست.

وی ضمن اشاره به اینکه این اثر گنجینه‌ای به تمام معنا ارزشمند است، خاطرنشان کرد: حبیب‌الله فضائلی این کتاب را به حق کنذالاسرار دانست و به گفته سراینده این اثر اسراری از ظهور عشق و جمال، سوز و گداز و هجران و وصل است؛ اینها تعابیری است درباره کتاب که همواره از آن یاد می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عمان سامانی در ولایت خود کودکی گذراند، از آن پس عازم اصفهان شد و در محضر آخوند کاشانی تملذ کرد؛ سبک و سیاق وی کم‌نظیر است یعنی نگاهی به باطن امور داشته و با این نگاه عرفانی حادثه عاشورا را تبیین کرده است، از این‌رو برخی عنوان می‌کنند گنجینة‌الاسرار شاهنامه امام حسین(ع) است، دلیل هم آنکه این اثر دارای روح حماسی است و بحر رمل است.

حسینی تصریح کرد: پیش از این کتاب هم آثاری وجود دارند اما آنها لحن‌شان عاشقانه است، همه کتاب‌ها ارزشمندند، اما هیچ یک شور و حرارت گنجینه‌الاسرار را ندارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به هنر عمان سامانی افزود: هنر عمان این است که در قالب نظم، یک منظومه زیبا ارائه کرد که دیگران کمتر توانستند همانند او بیافرینند، چرا که این اثر قرائت عرفانی از حادثه کربلاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژگی‌های اثر عمان سامانی اشاره کرد و گفت: قرائت عرفانی از فرهنگ کربلا با جنبه حماسی از ویژگی‌های اثر سامانی است.

حسینی در ادامه در بحث ارادتی که عمان به دیگر اهل بیت(ع) داشت، ابیاتی را قرائت و در ادامه به نکته‌ای درباره میرزای شیرازی اشاره کرد و گفت: جمعی از دوستان سامان منطقه عمان سامانی به اتفاق عمان برای زیارت عتبات عالیات عازم این منطقه می‌شوند وقتی به خدمت میرزای شیرازی می‌رسند میراز توجه خاصی به عمان می‌کند، ایشان به عمان فرمودند ای کاش همه درسی که خواندم را به شما می‌دادند و ثواب گنجینة‌الاسرار منظومه تو را به من می‌دادند، این سخن یک مجتهد است که از جایگاه عمان خبر می‌دهد.

به گفته وی، امیدواریم دوستانی که در مسیر شعر آئینی تلاش می‌کنند روز به روز گام‌های بلندتری بردارند؛ در این راستا انشاءالله امثال نیز سنت حسنه دیدار شاعران آئینی با مقام معظم رهبری انجام خواهد شد، چرا که معرفی شخصیت‌هایی چون عمان سامانی اغلب در این دیدارها ابتدا از زبان مقام معظم رهبری مطرح می‌شود؛ اینگونه افراد و زندگی آنها باید دستمایه ساخت تئاتر، سینما و فیلم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن اشاره به اینکه زندگی اینگونه شخصیت‌ها برای جوانان ما می‌تواند الگو و اسوه باشد، ادامه داد: باید در جذابیت‌های شعری به نمادهای فرهنگی کشور توجه شود چرا که شعر آئینی آمیخته با مضامین فرهنگی است و اساساً پایه شعر فارسی از هزار سال قبل تاکنون نیز اینگونه بوده؛ اگر آثار سعدی، فردسی و حافظ ماندگار شده بر این مبنا بوده است، چرا که ذوق شعری با حکمت آمیخته شده و خوشبختانه طی سال‌های اخیر توجه خاصی به این موارد می‌شود.

حسینی در خاتمه خواستار شد که به دهقان سامانی نیز توجه و برای او بزرگداشت برگزار شود چرا که دیوانی در حدود 10 هزار بیت داراست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد