سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

دریافت خسارت ترک خوردگی پل زمانخان

 نمایندگان مردم چهارمحال وبختیاری در مجلس شورای اسلامی، دریافت خسارت ترک خوردگی پایه های پل تاریخی زمانخان سامان را با جدیت پیگیری می کنند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اقدامات عمرانی غیرکارشناسی و دخل و تصرف در حریم پل، خسارت های شدیدی به پایه های پل تاریخی زمانخان وارد کرده است.

ˈسید سعید زمانیان دهکردیˈ با بیان اینکه افزایش آب خروجی از سد زاینده رود در سال گذشته و وارد شدن ضربات شدید آب گل آلود به پایه پل نیز در ترک خوردگی آن بی تاثیر نبوده ، تاکید کرد: تیم کارشناسی متشکل از متخصصان شرکت آب منطقه ای اصفهان، شهرداری و بخشداری سامان و اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری در خصوص ترک خوردگی پایه این پل تاریخی را تحقیق و بررسی کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اثرات خشکسالی های اخیر در چهارمحال و بختیاری و خشک شدن ملات ساروجی پل زمانخان، افزود: تغییر رژیم آبی رودخانه و افزایش دبی آب در روزهای گذشته از دیگرعوامل موثر بر ترک خوردگی پایه پل محسوب می شود.

زمانیان دهکردی تصریح کرد:نمایندگان مردم استان در مجلس، این موضوع را با همکاری اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری به منظور دریافت خسارت از عوامل اصلی آسیب زننده به این پل تاریخی، با جدیت پیگیری می کنند.

به گزارش ایرنا، پل تاریخی زمانخان از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 29 کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده رود بسته شده و با شماره 1744در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بنای این پل تاریخی به دوره صفویه در زمان یکی از روسای طوایف قشقایی بازمی گردد، این پل بروی رودخانه زاینده‌رود به صورت دو دهنه طاق قوسی به طول 22 متر ، عرض پنج متر و ارتفاع 13 متر در سال 1022 هجری قمری ساخته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد