سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

قلعه تاریخی روستای هوره، در معرض تخریب

قلعه تاریخی روستای هوره، یکی از بناها و قلعه های تاریخی استان چهارمحال و بختیاری، با قدمت بیش از 100 سال و مربوط به دوران پهلوی اول ( رضاخان ) است که چشم انداز بکر و جذاب، بدلیل قرار گرفتن آن بر روی بلندی و در منطقه بالای رودخانه زاینده رود و مشرف بودن به پل تاریخی هوره بر روی رودخانه خروشان زاینده رود و درختان سر به فلک کشیده این منطقه، اهمیت ویژه این قلعه را  چندین برابر کرده است .

گفته می شود  این قلعه برای اخذ مالیات از مسافرین و کاروان ها، مورد استفاده قرار می گرفته است .

اما این بنای تاریخی که می توانست در جهت جذب توریسم و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این روستا مؤثر واقع شود، هم  اکنون بدلیل فرسایش، و عدم حفظ و مرمت لازم، در معرض خطر تخریب و ویرانی قرار دارد.

در حال حاضر، فقط دو برج از هفت برج این بنای تاریخی زیبا باقی مانده و نیاز جدی به توجه و مرمت دارد.

مرمت و احیاء این قلعه می تواند روستای هوره را به لحاظ گردشگری، با توجه به پتانسیل ها و استعدادهای دیگر همچون رودخانه، باغات و درختان سر به فلک کشیده، پل تاریخی هفت دهنه ای هوره و ...، و همچنین نزدیک بودن به استان اصفهان به عنوان یکی از مراکز جذب توریسم کشور، همطراز سایر روستاهای گردشگری و معروف کشور، همچون ماسوله قرار دهد.

فرهاد شاهقلیان؛ کارشناس حفظ و احیای بنا و بافت های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد؛ نبود اعتبارات مورد نیاز را دلیل عدم مرمت و نهایتاً فرسایش و تخریب این بنای تاریخی عنوان و اظهار امیدواری کرد؛ در صورت تأمین اعتبار، در اولین فرصت، عملیات ترمیم و تعمیر این قلعه تاریخی آغاز می شود.  

قلعه و پل تاریخی هوره، از آثار تاریخی با ارزش و کم نظیر استان چهارمحال و بختیاری هستند که سالانه چندین هزار گردشگر را به سوی خود جلب می کنند.

پل تاریخی هفت دهنه ای هوره که در مجاورت روستای هوره و بر روی رودخانه زاینده رود ایجاد شده، دو روستای هوره و سوادجان بخش سامان را به هم متصل می کند.
پل هوره در عهد صفوی، با هفت دهنه با سبک معماری سنتی و با مصالح سنگ تراش و سیمان ساخته شده است .

طول این پل، 63 متر، ارتفاع آن هشت متر و عرض آن شش متر است.

استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی کشور و در محدوده رشته کوهای زاگرس قرار گرفته و دارای مناطق گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است.

قلعه های تاریخی، پل های تاریخی، کتیبه های تاریخی و ...، از نمونه آثارهای تاریخی این استان هستند که برخی از آنها در اثر بی توجهی ها در حال تخریب می باشند.

قلعه تاریخی هوره، قلعه تاریخی گرم دره، و کتیبه های تاریخی منطقه پیرغار فارسان، از نمونه آثار تاریخی در استان چهارمحال و بختیاری هستند که هم اکنون، با خطر تخریب مواجه شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد