سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

اردوگاه فرهنگی و آموزشی سامان محلی برای چرای گوسفندان/ پروژه بعد از 13 سال در حال تخریب

اردوگاه شهید چمران چم عالی سامان که یکی اردوگاه کشوری است که از سال 79 عملیات اجرایی این پروژه در روستایی چم عالی آغاز شده و پس از 13 سال این پروژه به بهره برداری نرسیده و مورد بی مهری مسئولین استانی و کشوری در طی این سال ها قرار گرفته است.

واگذاری زمین اردوگاه ازمنابع طبیعی در سال 68 صورت  گرفته و مساحت زمین16.5هکتار بوده است.

ارودو گاه شهید چمران درفاصله هفت کیلومتری ازمرکز بخش سامان و32کیلومتری ازمرکز استان چهارمحال وبختیاری درحاشیه رودخانه خروشان زاینده روددرمنطقه ای بکر با چشم اندازی بسیارعالی قرار گرفته است.



در حال حاضر خوابگاه این اردوگاه 60 درصد، رستوران و سالن 20 درصد و کمپ های این اردوگاه 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در پی تغییرات پیمانکاران قسمت های زیادی از این اردوگاه در حال تخریب است و در سایر قسمت ها دیگر هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

هم اکنون این اردوگاه پاتوق افراد معتاد و ارازل و اوباش شده و هیچگونه بهره برداری مفیدی از این مجتمع صورت نگرفته است.

همچنین گله های گوسفند و بز وارد منطقه این مجتمع فرهنگی و آموزشی در طول هفته می شوند به چرا مشغول هستند.

دانش آموزانی که دیروزمنتظر بهره برداری ازاین مکان فرهنگی ،آموزشی وتفریحی بودند امروز دیگر دانش آموز نیستند، ضرورت دارد که مسئولین فکری جدی برای این اردوگاه کشوری در استان داشته باشند.



این طرح پس از اتمام و بهره برداری سهم بسزایی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان و فعالیت فرهنگی و تربیتی خواهد داشت و همچنین امکان سرویس دهی برای کلیه همایشها و برنامه های استانی ،کشوری و به فرهنگیان سراسر کشور را دارا است.

موقعیت مناسب اردوگاه، همجواری با استان اصفهان، فاصله کم تا مرکز استان ( 22 کیلومتر )، دسترسی این مکان به مراکز درمانی، ایمنی و آموزشی و نیز قرار گرفتن در حاشیه رودخانه زاینده رود و پل زمانخان به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور و استان حائز اهمیت است.

قابلیت جذب روزانه 500 نفر دانش آموز و دیگر تشکل ها در قالب برگزاری اردوها و همایش های یک روزه و چند روزه از ویژگی های این اردوگاه است لازم به یادآوری است که با توجه به موقعیت و وسعت فضا امکان توسعه آن برای پذیرش روزانه تا 800 نفر را دارد .

این استان با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و استقبال چشمگیر دانش آموزان سراسر کشور برای پرکردن اوقات فراغت متأسفانه فاقد هر گونه اردوگاه استانی و کشوری است.



نیمه تمام بودن طرح و عدم اعتبارات کافی استانی نتوانسته است آموزش و پرورش استان را طی سی سال گذشته دارای یک اردوگاه استانی کند.

احداث فضاهای مذهبی وفرهنگی در این پروژه می تواند نیازهای ساکنان روستاهای همجوار را تأمین کند و برخی از  دغدغه های اجتماعی و مردمی رابکاهد و سهم به سزایی را در فراهم کردن زمینه مناسب برای ارتقای سایر طرحهای مشابه گردشگری و تربیتی ایفا کند.

متنوع بودن موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی منطقه حاکی ازبهره گیری و استفاده بهینه از فضا است به نحوی که در تمام فصول سال می تواندخدمات لازم را ارائه کند و محدودیت سایر مناطق استان از جمله سردسیر بودن و طولانی بودن مدت سرما راندارد

امکانات شبانه روزی پیش بینی شده در طرح قابلیت افزایش توان خدمات فرهنگی – رفاهی در بخشهای مختلف را فراهم می کند و به عبارتی یک فضای بین بخشی را برای انجام مأموریت های سایر دستگاههای استان ایجاد می کند.


معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان سامان با بیان اینکه این پروژه از سال 79 در روستای چم عالی آغاز شده، اظهار داشت: با توجه به وعده و وعید های مسئولین استان این پروژه هنوز نیمه تمام است و در حال حاضر عدم اجرایی و تکمیل اردوگاه کشوری شهید چمران چم عالی عدم اختصاص و پیگری مسئولین استانی بوده است.

سید عقیل موسوی با اشاره بر اینکه مسئولین استانی و کشوری باید توجه ویژه ای به این مجتمع فرهنگی و آموزشی داشته باشند، اذعان داشت: این پروژه قبل از به بهره برداری رسیدن در حال تخریب است و اموال بیت المال در حال نابودی است.

وی با بیان اینکه در جلسه ای که ماه های گذشته با استاندار استان برگزار شده است قرار بر این شده که  سازمان نوسازی مدارس دومیلیارد برای این پروژه اختصاص دهد و در صورت اختصاص این اعتبار استاندار نیز دو میلیارد ریال اعتبار برای پروژه قرار خواهد داد، عنوان کرد: تاکنون هیچگونه اعتبار و اقدامی بر این پروژه صورت نگرفته است.

موسوی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش این مجمتع 500 نفر نفر دانش آموز و دیگر تشکل ها در قالب برگزاری اردوها و همایش های یک روزه و چند روزه است، بیان داشت: با توجه به موقعیت و وسعت فضا امکان توسعه آن برای پذیرش روزانه تا 800 نفر را دارا است.

وی بیان داشت: ضرورت ساخت و تکمیل این پروژه در این شهرستان بسیار مهم و ضرروری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد