سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

قطب بادام کشور را سرما زد/ شکوفه باز شده درختان بادام در دمای زیر صفر از بین رفتند

شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری مهمترین قطب تولید بادام کشور محسوب می شود، اما درایام نوروز امسال در حالی که شکوفه های درختان بادام باز شده بود سرمای زیر صفر شهرستان را فرا گرفت و به 40 درصد باغات بادام این منطقه خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان سامان به نام شهر شکوفه های بهاری در استان چهارمحال و بختیاری شناخته شده است، این شهرستان یکی از قطب های کشاورزی و تولیدات محصولات باغی در سطح استان است که بیشترین تولیدات بادام و گردو و محصولات باغی استان در این شهرستان تولید می شود.

شهرستان سامان به واسطه تولید بادام مرغوب و با کیفیت وبیشتر از مناطق دیگر کشور موجب شده استان چهارمحال و بختیاری قطب بادام کشور لقب گیرد.

همه ساله با ورود توده هوای سرد به کشور تنها دعای کشاورزان سرد نشدن هوا در این برهه از زمان است چرا که با سرد شدن هوا و بارش برف و باران بیشتر محصولات دچار خسارت و آسیب می شوند و صدمات وارد به محصولات کشاورزی موجب متضرر شدن کشاورزان می شود.

در اوایل سال جاری با ورود هوای سرد به استان بیش از 40 درصد باغات بادام در شهرستان سامان خسارت دیدند.

کاهش دما در منطقه و رسیدن به زیر صفر موجب از بین رفتن شکوفه های بازشده بسیاری از درختان بادام این منطقه شد و خسارات بسیاری را برای باغداران این منطقه ایجاد کرده است.

40 درصد از باغات شهرستان سامان دچار آسیب شدند

رئیس خانه کشاورز استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: 40 درصد از باغات شهرستان سامان دچار آسیب شده است.

سید طاهر نوربخش با بیان اینکه شهرستان سامان نماد تولید محصولات باغی گردو و بادام در استان است، بیان داشت: با توجه به ورود جبهه هوای سرد و بارندگی در ارتفاعات موجب وارد شدن خسارت به باغات بادام در شهرستان سامان شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت وارد شده به درختان بادام سفید و مقداری از بادام های سنگی بوده است، بیان داشت: سازمان های مربوطه در راستای کاهش دما و ورود جبهه هوای سرد به شهرستان به کشاورزان اطلاع رسانی داشته باشند تا کشاورزان بیشتز متضرر نشوند.

دو سه مورد سرما زدگی باغات در سال جاری اتفاق افتاد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه باغات سرما زده شهرستان باید توسط ماموران بیمه برآورد شوند، اظهار داشت: در سال جدید دو سه مورد سرما زدگی باغات صورت گرفته است که میزان دقیق سرما زدگی مشخص نیست.

کیامرث کریمیان با بیان اینکه بیشترین آسیب به درختان بادام سفید، مامایی و زرد آلو بوده است، بیان داشت: درختان دیر گل همچون هلو، سیب، گیلاس و گردو تا کنون هیچ گونه آسیب ندیده اند.

وی اذعان داشت: کشاورزان به توصیه های سازمان هواشناسی توجه داشته باشند و در شب های سرد از بخاری های باغی و اتش برای در امان بودن باغات خود استفاده کنند.

 احتمال سرما زدگی تشعشعی در این هفته در منطقه وجود دارد

رئیس هواشناسی شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار مهر نیز با اشاره به اینکه در هفته جاری طی پیش بینی انجام شده افزایش دما را در منطقه خواهیم داشت، گفت: در این هفته سرما زدگی تشعشعی را خواهیم داشت.

علیزاده با اشاره بر اینکه کشاورزان قبل از طلوع آفتاب برای مبارزه با سرما زدگی باید از بخاری های باغی و آتش زدن چوب و لاستیک در باغات استفاده کنند، اذعان داشت: در هفته های گذشته دمای هوا در شهرستان سامان منفی چهار درجه بوده است که همین امر موجب سرما زدگی در باغات شده است و هر شکوفه ای که در باغات باز شده بود در این درجه حرارت از بین رفت.

وی بیان داشت: در سال زراعی بارندگی 267.9 دهم میلیمتر است که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت نه درصد کاهش داشته است.

شش هزار هکتار از باغات سطح شهرستان بیمه شده است

کارشناس بیمه شعبه بانک کشاورزی شهرستان سامان  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره بر اینکه شش هزار و 556 هکتار از باغات سطح شهرستان بیمه شده است، اظهار داشت: بیشتر سطح باغات بیمه شده بادام، گردو و زرد آلو است.

مهدی عسگری با بیان اینکه غرامت پرداخت شده در سال زراعی 91-92 به کشاورزان 120 میلیارد ریال بوده است، بیان داشت: بیمه باغات کشاورزی به صورت اختیاری است و کشاورزان آنچه که در توان دارند باغات خود را بیمه می کنند.

وی بیان داشت: پرداخت غرامت به بیمه گزار بستگی به خسارات وارد شده و تعرفه های مصوب شده هیئت مدیره صندوق بیمه بانک کشاورزی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد