سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

پایان طرح مرمت بافت تاریخی « روستای یاسه چای »؛ روستای بدون کوچه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: طرح مرمتی این روستای هدف گردشگری، پس از دو سال تلاش، با برآورد یک میلیارد تومان هزینه پایان یافت.

شاهین ایل بیگی پور افزود:‌ بررسی عناصر معماری روستا، شرح عملیات اجرایی، تهیه پروفیل های طولی و عرضی هدایتگر آب و فاضلاب و تعیین بافت تاریخی، از جمله موارد شناسایی شده در این طرح مرمتی است.
وی گفت:‌ برای تهیه این طرح مرمتی، 150 میلیون ریال هزینه شده است.

ایل بیگی پور، با اشاره به مرمت های سالانه این روستا گفت:‌ در مرحله اجرایی، تاکنون 30 درصد روستا، با افزون بر 750 میلیون ریال هزینه مرمت شده است.

وی گفت: در مرحله نخست تعمیر و مرمت این روستای تاریخی، عملیاتی از قبیل استحکام بخشی، انجام عملیات دوخت و دوز ترک ها، اصلاح ناودان ها و اجرای اندود کاهگل، دیوار های خشتی و آجری و معابر انجام شده است.

بافت روستای یاسه چای، با کوچه های سرپوشیده متعلق به دوران صفویه است.

این روستا در حاشیه زاینده رود و در محدوده کوهستانی شمال شهرستان شهرکرد، و در فاصله 38 کیلومتری شهر سامان، و 50 کیلومتری شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

محدوده‌ تاریخی روستای یاسه چای به وسعت سه و چهار دهم هکتار، با گونه مسکونی و معابر سرپوشیده‌ خشتی، با شماره 22951 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

اهالی یاسه چای، در گذشته برای تأمین امنیت، کوچه های این روستا را سرپوشیده و به صورت دالان هایی ساخته اند که این دالان های خشت و گلی با گذشت حدود یک قرن، همچنان پا بر جا و دیدنی است.

وجود « دالان های قدیمی » و بافت معماری خاص، روستای « یاسه چای » را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده، و سالانه گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند.

خانه‌های این روستا در دامنه کوه، در کنار هم و برخی، به طور پلکانی و روی هم ساخته شده ‌است که از پشت بام این خانه ها نیز برای خشک کردن محصولات باغی نظیر گردو، بادام، هلو و انگور استفاده می شود.

« یاسه چای » کلمه مرکب ترکی است. « یاسو » به معنای « پهن » و « چای » به معنای « رودخانه » است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد